Budget 2021
En genopretningsplan for budgettet i 2020, hvor der blev strammet op i forhold til udgifterne, har på kort sigt bragt økonomien tilbage på ret kurs. Samtidig har en gunstig kommuneaftale for 2021 skabt et vindue til at arbejde med et mere langsigtet perspektiv i forhold til at sikre Fanøs fortsatte velfærd og økonomiske stabilitet.
Disse forudsætninger danner rammen for forslaget til budget 2021 samt overslagsårene 2022-24.
Genopretning af en stabil økonomi
Budgettet for 2021 tager udgangspunkt i budgettet for 2020 med de justeringer i overslagsårene, der er lavet i forbindelse med genopretningsplanen. Da det i løbet af 2020 meget tydeligt viste sig, at det med det politisk besluttede serviceniveau ikke var realistisk at overholde budgettet, er der samlet set tilført 9.839 t.kr. som tekniske ændringer. Herved sikres, at budgettet for 2021 reelt kan overholdes.
Til gengæld er der en meget klar forventning om, at det fastlagte budget overholdes i hele organisationen. Der er allerede rettet fokus mod en langt stærkere økonomistyring både centralt og decentralt i organisationen, og i 2021 vil dette kontinuerligt være et vigtigt fokusområde, som politisk følges tæt.
Som led i genopretningsplanen for budget 2020 blev der indarbejdet en besparelse på 950 t. kr. i administrationen. Der peges i budgettet samlet set på 400 t. kr. til nedbringelse af dette beløb, så opgaven for administrationen er mindre omfattende.
For yderligere at styrke organisationens muligheder for at sikre en stærk og stabil økonomistyring og leve op til det afsatte budget, afskrives det merforbrug, der er akkumuleret i årene 2018-2020.
Løbende fokus på effektivisering er nødvendigt for at understøtte, at vi konsekvent arbejder med at gøre tingene klogere og smartere og derved sikrer en effektivt drevet kommune. Derfor indarbejdes der en effektivisering pulje på 250 t.kr. stigende i overslagsårende med 250 t. kr. årligt.
Et sidste vigtigt element i forhold til at sikre en stabil drift er, at Fanø Kommune fortsat er en attraktiv arbejdsplads. Som led i dette skal der kontinuerligt arbejdes med at nedbringe sygefravær.
Endvidere skal det sikres, at medarbejderne oplever, at de i dagligdagen får passende udfordringer og kompetencer, der er afstemt hertil. For at understøtte dette arbejde afsættes i årene 2021-2022 i alt 400 t.kr. til rekruttering og fastholdelse.
Skattestigning, der sikrer Fanøs fremtid
Udligningsreformen rammer Fanø Kommune hårdt, samlet set medfører den, når den er fuldt indfaset, et årligt tab på 4,9 mio. kr. Omsat til skatteprocent svarer tabet til 0,79%. Heraf er 0,57% en direkte konsekvens af udligningsreformen og 0,22% en konsekvens af, at overgangsordningen vedrørende opgørelse af uddannelsesstatistik og aldersbestemte udgiftsbehov ophører. Et så voldsomt tab kan Fanø Kommunes økonomi ikke bære, uden at det vil få meget alvorlige konsekvenser for serviceniveauet i vores velfærd.
Kommuner, der taber på udligningen, kan undtagelsesvist uden bod hæve skatten i takt med at udligningsreformen indfases. Vurderingen er, at vi på Fanø selv kan bære en mindre del af tabet, men for at sikre en stabil økonomi, også i fremtiden, hæves skatten med 0,7% fra 2021, svarende til 4.355 t. kr.
Heraf øremærkes 1.368 t. kr. årligt til at styrke digerne. Der afsættes i forvejen årligt 560 t. kr. til styrkelse af diger, men med klimaforandringer samt helt konkrete tiltag i forhold til opgradering af diger i Sønderho i pipeline er der behov for at hæve beløbet væsentligt.
Det resterende beløb skal anvendes til at dække tabet som følge af udligningsreformen.
I indfasningsperioden vil der i de første år være et restbeløb. Dette anvendes til at styrke kommunens likviditet, så vi igen kan opnå et niveau, der sikrer den nødvendige buffer i en lille kommune som vores.
Samarbejde med borgerne fortsat en hjørnesten
I de seneste års budgetforlig er borgerne skrevet ind som vigtige medspillere i forhold til at sikre Fanøs fremtid. Dette er fortsat yderst relevant, og faktisk en forudsætning for at sikre såvel et rimeligt velfærdsniveau, fortsat udvikling og ikke mindst borgere, der er både stolte af- og glade for livet på Fanø.
For at sikre samarbejdet med borgere og erhvervsliv – og for i øvrigt at sætte Fanø positivt på landkortet – er det nødvendigt, at der arbejdes professionelt og proaktivt med kommunikation og udvikling. Der prioriteres derfor, som oprindeligt i budgettet for 2020, midler til en kommunikations og udviklingsmedarbejder.
Det gode børne- og familieliv på Fanø
I Byrådet er der enighed om, at det er vigtigt for Fanøs fremtid, at øen fortsat er et attraktivt sted at bo som børnefamilie. Det seneste år har budt på udfordringer på børneområdet og skabt usikkerhed for øens børnefamilier, og der er derfor brug for særligt fokus på det gode liv for børnefamilier.
Borgere har udtrykt, at det ikke står klart politisk, hvad ’det gode børneliv’ indebærer på Fanø, og der er brug for en fælles dialog om, hvad der er vigtigt at prioritere, for at Fanø lever op til ambitionen om at være et paradis for børnefamilier.
Et af de tilbagevendende temaer i forhold til at sikre gode rammer for børnefamilier er rammerne for dagtilbud. Hvor bred skal viften af tilbud være, hvilken kvalitet ønsker vi, og hvor meget må det koste? I forbindelse med genopretningsplanen besluttede Byrådet at hæve taksterne for de 0-2 årige, hvilket gav anledning til stor utilfredshed. Senest har dagplejen været et tema pga. manglende efterspørgsel på tilbuddet. Børnefamilierne har ved disse anledninger efterspurgt en klar vision for det gode børneliv på Fanø, og klart tilkendegivet en forventning om inddragelse.
Første halvdel af 2021 skal derfor bruges til at lave en grundig proces sammen med øens børnefamilier og medarbejdere på børneområdet om, hvad de gode børne- og ungeliv indebærer, og hvordan vi sammen skaber de bedste rammer for børnefamilier på Fanø.
For at undgå at takster på dagtilbudsområdet hæves og sænkes unødigt ofte sættes den planlagte takstforhøjelse derfor i bero, mens der arbejdes med området.
Ældreområdet
De seneste år har der i budgetlægningen været et stort fokus på den demografiske udvikling på Fanø, idet antallet af ældre medborgere stiger ganske betragteligt de kommende år. I budgettet for 2021 er der tilført midler til at opretholde det eksisterende serviceniveau. Men Fanøs økonomi kan ikke i de næste mange år bære en årlig stigning på ca. 1 mio. kr. til ældrepleje, som er det, beregningerne viser er nødvendigt.
Der er allerede etableret en konstruktiv dialog med repræsentanter for øens ældre befolkning, og 2021 skal bruges på et fælles arbejde med at sikre et værdigt ældreliv på Fanø med en økonomi, som er realistisk på Fanø.
I budgettet er der for at illustrere udviklingen i overslagsårene tilført en årlig stigning på 1 mio. kr. til ældreområdet. Heraf forventes en fjerdel finansieret af staten i tilskud og udligning. En fjerdel tilføres budgettet, og den sidste halvdel skal finansieres ved at arbejde med opgaveløsningen på ældreområdet.
Forude venter endvidere en omfattende renovering af Fanø Plejecenter og evt. en udvidelse. Der pågår en proces, og det er derfor endnu for tidligt at sætte økonomi på dette arbejde. Men det vil være et fokusområde i forbindelse med anlægsbudgettet.
Fanøs fysiske rammer og den grønne omstilling
Det sidste tematiske område i budgettet for 2021 omhandler de fysiske rammer på Fanø.
Det er fortsat vigtigt at have fokus på, at Fanø er et attraktivt sted at besøge for gæster. Naturen skal vi passe på, og her skal være en infrastruktur, der understøtter ambitionen om at mindske biltrykket på øen.
Det har vist sig, at der ikke er afsat tilstrækkelige midler til Esbjerg Kommunes arbejde med en naturplan for Fanø. Det er en forudsætning for arbejdet, og budgettet hæves derfor med det nødvendige beløb.
På anlægssiden prioriteres fortsat implementeringen af indsatser, der er tilknyttet potentialeplanen for Fanø, ligesom der kontinuerligt er fokus på at renovere og etablere veje, cykelstier og p-pladser, så der sikres en infrastruktur, der gør det attraktivt at færdes på cykel og til fods.
Et andet greb for at mindske biltrykket er øget brug af kollektiv trafik. ’Sommerbussen’ har i år været en stor succes, og der prioriteres derfor midler til at denne ordning kan fortsætte de kommende år.
Den grønne omstilling er i denne byrådsperiode særligt rammesat i et § 17.4 udvalg, der arbejder med grøn omstilling i 3 faser: Energiplan, Bæredygtighedsplan og Klima- og kystsikringsplan.
Energiplanen blev budgetlagt i budgettet for 2020. I 2021 og 2022 afsættes der en pulje til implementering af dele af bæredygtighedsplanen.
Klima- og Kystsikringsplanen er endnu ikke udarbejdet. Dog er der allerede igangsat processer vedrørende digesikring, og der afsættes årligt midler til formålet, som beskrevet ovenfor. I 2021 afsættes der i tillæg til digepuljen 500 t. kr. til udarbejdelse af en Klima- og risikostyringsplan, som er et vigtigt element i forberedelsen af digesikring på Fanø.
Hermed sendes budgetforslag 2021-2024 i høring.