Her kan du finde gode råd om kost og motion, samt konkrete ideer, hvis du vil arbejde med din livstil.

Der er mulighed for at få kost og diætvejledning hos klinisk diætist Lone Ellegaard.

Du kan henvende dig til diætisten i forbindelse med

  • Diabetes
  • Hjerte-kar sygdom
  • Forhøjet kolesterol
  • KOL
  • Overvægt
  • Lille appetit og utilsigtet vægttab f.eks i forbindelse med sygdom
  • Generel snak omkring kost og sundhedsvaner

Har du brug for at få vejledning omkring din kost skal du henvises til diætisten via din egen læge eller ved at henvende dig til Visiteringen, Fanø Kommune på tlf. 76 66 08 66.

Er du motiveret til at tage din livsstil op til revision, men synes det er svært at ændre på gamle vaner?

Er du ofte bekymret for dit helbred? Måske ønsker du at tabe dig, dyrke mere motion, stoppe med at ryge eller skære ned på dit alkoholforbrug?

Du kan få en livsstilssamtale i Sundhedshuset, som kan støtte dig til at ændre livsstil. En livsstilssamtale tager ca 1-1½ time, og omhandler de områder af dit liv, som du ønsker at ændre. Ønsket om forandring starter hos dig, - det er altså din motivation, beslutning og vilje der skal få forandringerne til at ske. I denne proces kan vi støtte og vejlede dig i at tage sunde valg for dig og din krop.

Vi kan være din sparringspartner i forhold til varige livsstilsændringer, og støtte dig, så du føler du ikke står alene, når det er svært.

Livsstilssamtalen tager udgangspunkt i, hvor du er i dit liv lige nu, og hvad du har overskud til at forandre.

Sammen kan vi finde ud af, om der er relevante tilbud for dig at deltage i feks rygestoptilbud, holdtilbud ”Lev livet med kronisk sygdom”, vejledning om kost el. lign.

Livsstilssamtalen er med kommunens diætist og du kan komme i betragtning til en samtale,

Hvis, du er i risiko for en livsstilssygdom, som hænger sammen med

  • forhøjet blodtryk,
  • overvægt,
  • forhøjet kolesterol i blodet,
  • nedsat følsomhed for insulin

Hvis, du er udredt ved egen læge inden for det seneste år og har

  • Mild til moderat KOL
  • Type 2 diabetes

Du kan enten henvises fra egen læge eller selv kontakte Fanø Kommunes Visitation.

Du kan henvende dig direkte til Fanø Kommunes Visitation, hvis du ønsker.

  • et rygestop
  • og/eller at nedsætte dit alkoholforbrug.

Visitationen Fanø Kommune træffes på telefon 76 66 08 66 kl. 8-10 alle hverdage.

Fars køkkenskole er for fædre og deres børn, der går i 2.-4. klasse.

Fars køkkenskole løber over 5 aftener, hvor vi mødes i  skolekøkkenet på Fanø Skole ca. en gang om måneden kl. 16.20–19.00.

klik her for at se hvornår næste hold starter.

Læs mere om Fars Køkkenskole her

Cafe´ "Rend og hop" er et tilbud til børn i 0.-4.klasse, der vejer lidt for meget.

Vi mødes 1 gang om måneden, i Sundhedshuset, fra kl.14.30-16.00, hvor det gælder om at have det sjovt med andre ligestillede og hvor vi laver fysisk aktivitet og sund mad.

Hvis du ønsker at dit barn skal være med, kontakt da venligst sundhedsplejen. Tlf. 27 28 46 38.

Via egen læge, er der er også mulighed for at henvise barnet/familien til et forløb på Sydvestjysk Sygehus, til "overvægtambulatoriet".

De officielle kostråd pr. 1. oktober 2013 er:

  • Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv
  • Spis frugt og mange grønsager
  • Spis mere fisk
  • Vælg fuldkorn
  • Vælg magert kød og kødpålæg
  • Vælg magre mejeriprodukter
  • Spis mindre mættet fedt
  • Spis mad med mindre salt
  • Spise mindre sukker
  • Drik vand

Vil du vide mere - læs her

Vil du vide mere om kostråd til børn og unge - læs her

   

Fuldkorn er desværre en lidt misforstået størrelse. En femtedel af danskerne tror, at solsikkekerner er fuldkorn, men det er det ikke. Omvendt ved rigtig mange ikke, at en daglig skål havregryn tæller med på fuldkornsvægten!

Der er mange gode grunde til at spise mere fuldkorn

Du spiser mindre

Undersøgelser viser, at fuldkorn mætter rigtig godt. Det betyder, at du spiser mindre og får lettere ved at holde vægten.

Godt for fordøjelsen

Desuden er fuldkorn godt for fordøjelsen og holder maven i gang.

Det forebygger sygdomme

Spiser du hele korn i stedet for korn, hvor man har fjernet mange dele, kan du forebygge mange alvorlige kroniske sygdomme. Fuldkorn rummer vitaminer, mineraler og andre sundhedsfremmende stoffer, som er vigtige i forhold til at forebygge sygdomme som sukkersyge, hjertekarsygdomme og visse former for kræft.

Hånd i hånd med frugt og grønt

Undersøgelser viser, at personer som spiser meget fuldkorn også spiser mere frugt og grønt sammenlignet med dem, der ikke spiser så meget fuldkorn.

Hvor meget fuldkorn du har brug for hver dag, og inspiration til at bruge fuldkorn i madlavningen kan du finde her

Nøglehullet er Miljø- og Fødevareministeriets officielle ernæringsmærke, der på en enkel og synlig måde gør det nemmere at finde de sundere fødevarer og madretter, når du handler.

Fødevarer og madretter med Nøglehullet lever op til et eller flere krav for indholdet af fedt, sukker, salt eller kostfibre, og derfor gør Nøglehullet det nemmere at vælge sundere og leve efter de officielle kostråd i hverdagen. Nøglehullets fire budskaber er:

Læs mere om nøglehulsmærket her

 

På Fødevarestyrelsens Altomkost.dk finder du troværdig viden om mad, måltider og motion, officielle anbefalinger, opskrifter og nyheder. Derudover information om De officielle Kostråd, Nøglehullet og Måltidsmærket.

Læs her om overvægt og vægttab på altomkost.dk

Læs her om små skridt til vægttab - der holder

Læs her om 10 veje til vægttab

Uanset din alder kan du få glæde og gavn af at bevæge dig. Motion er godt for din krop og dit humør og er samtidig med til at forebygge sygdomme. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at du som voksen bevæger dig mindst 1/2 time om dagen og for børn anbefales 1 times daglig bevægelse.

Læs mere om gode ideer til motion i hverdagen her

Sundhedsporet på Fanø ligger med start på Kikkebjerg lige vest for Nordby og i gåafstand fra færgen.

Sporet er 1683 meter, og ligger i et kuperet terræn, men med gode udsigter. Der er udstrækningsredskaber ved sporet.

Se sundhedssporet her

Hjerteforeningens Esbjerg/Fanø lokalkomité har lavet en hjertesti med start ved færgen på Fanø. Hjertestien kan bruges af alle.

Hjertestien kan bruges til gåture, men også til at løbe og cykle på. Nyd hjertestierne, som alle går gennem en skøn natur.

Læse mere på Esbjerg/Fanø lokalkomités hjemmeside - klik her

Læs mere på Borger.dk