Kommunens kvalitetsstandarder beskriver det serviceniveau, som kommunalbestyrelsen har vedtaget for kommunen og dermed den service, du som borger er berettiget til.
Kvalitetsstandarderne er et vigtigt redskab til at sikre borgeren gennemsigtighed og et ensartet serviceniveau.
Én gang om året reviderer Fanø Kommune kvalitetsstandarderne. De nyeste kan læses her:
Forord
Fanø Kommunes kvalitetsstandarder indeholder information, om den hjælp eller støtte, borgerne kan forvente at modtage fra Velfærdsforvaltningen efter Servicelovens §§ 83, 83a, 84, 86, 119, 120, 120, 122 og Sundhedslovens §§ 138, 139, 140, 140a.
Kvalitetsstandarderne har til formål
- at synliggøre kommunens serviceniveau
- at synliggøre borgernes rettigheder og pligter
- at skabe realistiske forventninger til kommunens serviceniveau
Kommunen skal mindst én gang om året revidere kvalitetsstandarderne.
Borgere er altid velkomne til at henvende sig til Visitationen for at drøfte et ønske eller behov for anden hjælp end den, som er beskrevet i kommunens kvalitetsstandarder.
Kvalitetsstandarden bygger på Fanø Kommunes værdigrundlag – ansvar, respekt og mening og skal sikre, at borgeren bliver mødt med
- en åben, respektfuld og ligeværdig dialog
- klart sprog og forståelig tale
- enkel, overskuelig og lettilgængelig information
1.0 Lovgrundlag
Lovgrundlag
- Lov om social service § 88, § 112a
- Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område §§ 1, 3, 4, 5, 6,10 og 11
- Forvaltningslovens § 25 og § 22
2.0 Formål
Formålet med Visitationen er at
- sikre én indgang til råd, vejleding og visitation
- sikre borgerens retssikkerhed i overensstemmelse med lovgrundlaget og Fanø Kommunes kvalitetsstandarder og serviceniveau
- understøtte at borgeren mestrer et selvstændigt og sammenhængende liv
- borgeren bliver i stand til at klare daglige gøremål selv eller bliver mest mulig selvhjulpen
- bidrage til opretholdelse af livskvalitet og selvbestemmelse for den enkelte - ”Kvalitet i livet – hele livet”
3.0 Hvordan søges om hjælp og støtte?
Ansøgning sker ved henvendelse til:
Visitationen, Fanø Kommune
Tlf. 76 66 08 60
Telefontid: mandag-fredag: kl. 8.30 – 10
Mail: visitator@fanoe.dk (ikke personfølsomme oplysninger)
Obligatorisk selvbetjening ved ansøgning om hjælpemidler:
Hjælpemidler ansøges via digital selvbetjening på Fanø Kommunes hjemmeside. Hvis særlige forhold gør, at borger ikke kan søge digitalt kontaktes kommunen, der kan hjælpe med computer og rådgivning til at ansøge digitalt.
En digital ansøgning anses for at være kommet frem, når den er tilgængelig for Visitationen.
Visitationen foretager en konkret og individuel vurdering af borgerens funktioner og de omgivelser, der påvirker borgerens evne til at klare sig selv.
Ved vurderingen af behovet for hjælp tages stilling til alle anmodninger om hjælp fra borgeren.
Andre kan på vegne af borgeren henvende sig og anmode om hjælp. Det en forudsætning, at borgeren er indforstået med henvendelsen.
Borger har mulighed for at vælge en partsrepræsentant til at tale og handle på egne vegne.
3.1 Sagsbehandlingstid
Sagsbehandlingstiden starter på det tidspunkt, hvor kommunen modtager en ansøgning og løber indtil afgørelsen er sendt til ansøgeren.
Overholdelsen af sagsbehandlingstiden forudsætter, at eventuelle ansøgninger er udfyldt korrekt og at den dokumentation, der påkræves, foreligger ved ansøgningen, eller fremskaffes til tiden, hvis man fra kommunes side anmoder om det.
Sagsbehandlingstiderne er generelle. Dette betyder, at kommunen behandler ansøgninger om hjælp så hurtigt som muligt. Det betyder også, at der kan være særlige situationer, hvor den fastsatte sagsbehandlingstid ikke kan overholdes. Hvis dette sker, vil visitationen oplyse om grunden til, at fristen ikke kan overholdes, og hvornår afgørelsen forventes at blive truffet.
Sagsbehandlingstiderne fremgår under de enkelte kvalitetsstandarder.
3.2 Hvordan behandles ansøgningen?
Visitator kan behandle ansøgningen på baggrund af:
- skriftlig ansøgning / digital selvbetjening
- telefonsamtale
- visitationssamtale i eget hjem, i Sundhedshuset eller på Midlertidig Ophold
- udskrivelsessamtale i forbindelse med sygehusindlæggelse
Borger oplyses om, at en pårørende eller anden bisidder kan deltage i visitationsmødet.
Under visitationsbesøget indhenter visitator oplysninger om borgers funktionsevne. Dette betyder blandt andet, at borgeren bliver bedt om at beskrive eller vise, hvordan hverdagen forløber og fortælle om pårørende og netværk. Familiens/bopælens samlede ressourcer indgår i helhedsvurderingen af borgerens behov for hjælp.
Visitationen vurderer, om et tidsafgrænset, målrettet rehabiliteringsforløb vil kunne forbedre borgerens funktionsevne, gøre borgeren mere selvhjulpen og hermed mindske behovet for hjælp.
I forbindelse med sagsbehandlingen kan der være behov for indhentelse af yderligere oplysninger fra f.eks. læge, fysioterapeut, leverandør eller lign. Disse oplysninger indhentes med samtykke fra borgeren. Såfremt borgeren ikke ønsker at medvirke til indhentelse af yderligere oplysninger i sagen, træffes afgørelsen på det foreliggende grundlag.
Afgørelsen tager udgangspunkt i borgerens behov. Afgørelsen træffes i henhold til lovgivningen og Fanø Kommunes kvalitetsstandarder og serviceniveau.
Den skriftlige afgørelse vil indeholde angivelse af bevilget hjælp eller begrundelse for afslag på den ansøgte hjælp. Desuden medsendes formålet med indsatsen, hvor tit og hvor længe indsatsen gives, samt klagevejledning.
Afgørelser sendes til e-boks. Borgere, der har dispensation fra e-boks modtager et almindeligt brev.
3.3 Revurdering
Den bevilgede indsats justeres løbende ved ændret behov. I praksis sker dette ofte på foranledning af det personale, der kommer i hjemmet.
Sker der væsentlige ændringer i borgerens situation eller helbredstilstand, der har betydning for bevillingen, er leverandøren og borgeren forpligtet til at orientere Visitationen.
Visitationen revurderer efter behov.
4.0 Målgruppe - Hvem kan få hjælp
Borgere som på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer ikke selv kan udføre personlig pleje, nødvendige praktiske opgaver i hjemmet m.v.
En borger er berettiget til hjælp, hvis borgeren ikke kan klare hverdagen selv eller med hjælp fra pårørende.
Hjælp gives til borgere, der er for syge eller svækkede til at løse bestemte opgaver. Indsatsen ydes som hjælp til selvhjælp. Det er borgerens funktionsniveau og øvrige muligheder for at få løst nødvendige opgaver, der afgør, om Fanø Kommune kan tilbyde hjælp. Selv om borgeren oplever, at det med årene går lidt langsommere, giver dette ikke i sig selv ret til hjælp.
Feriegæster kan få hjælp og pleje, hvis indsatserne er visiteret i hjemkommunen. Hjælpen rekvireres af Visitationen i hjemkommunen ved digital selvbetjening på Fanø Kommunes hjemmeside ud fra gældende tidsfrister.
5.0 Indhold
5.1 Hvilke indsatser kan bevilges?
Visitation kan omfatte
- Personlig hjælp og støtte
- Praktisk hjælp
- Træning og rehabilitering
- Daghjem
- Midlertidigt ophold
- Handicapvenlig bolig og plejebolig
- Madservice
- Befordring
- Nødkald
- Hjælpemidler
- Forbrugsgoder
- Boligændringer
5.2 Særlige forhold
Fanø Kommune forventer, at samarbejdet mellem Visitationen og borgerne er præget af venlighed og gensidig respekt.
- visitator har tavshedspligt
- visitator samt deres ægtefæller, nærtstående og pårørende må ikke modtage arv og gaver fra borgeren eller handle med denne
- visitator har dokumentationspligt i forhold til borgernes helbredsoplysninger - disse oplysninger har borgerne ret til at få indsigt i.
5.3 Hvem visiterer
Visitatorer i Fanø Kommune har en sundhedsfaglig uddannelse. Visitatoruddannelsen skal gennemføres inden for et år efter ansættelsen.
Visitationen skal være tværfagligt sammensat, hvoraf mindst én skal være sygeplejerske.
I aften og weekend/helligdage varetages akutte visitationsopgaver af vagthavende sygeplejerske.
6.0 Kvalitetsmål
At borgeren får en konkret individuel vurdering af behovet for hjælp, støtte og træning til de opgaver, som borgeren ikke selv kan udføre.
At borgeren modtager et afgørelsesbrev med beskrivelse af den bevilgede hjælp samt evt. klagevejledning.
At sagsbehandlingstiderne overholdes.
At der sker en løbende revurdering ud fra det aktuelle behov.
7.0 Klagemulighed
7.1 Klage over afgørelse
Hvis borgeren ikke er enig i Visitationens afgørelse, kan klage indgives til Visitationen inden 4 uger efter afgørelsen er modtaget.
Visitationen kan hjælpe med at udforme en skriftlig klage, hvis dette ønskes. Klagen kan være mundtlig eller skriftlig.
Visitationen genvurderer afgørelsen. Hvis afgørelsen ikke ændres, bringer Visitationen sagen videre til afgørelse i Ankestyrelsen.
Afgørelsen fra Ankestyrelsen bliver sendt til borgeren og til Fanø Kommune.
7.2 Klage over manglende levering af indsatser eller udførelsen af indsats
Hvis borgeren ikke modtager eller ikke er tilfreds med udførelsen af den visiterede indsats, opfordres borgeren til at kontakte leverandøren.
Borgeren kan også henvende sig til Visitationen. Skønnes klagen berettiget, vil leverandøren straks få besked om at rette op på årsagen til utilfredsheden.
8.0 Godkendelse
Godkendt af Social- og sundhedsudvalget d. 26.01.2021
1.0 Lovgrundlag