Personer, der har fast bopæl i kommunen, og som er fyldt 60 år på valgdagen, kan deltage i valget og kan vælges til seniorrådet.
Læs herunder referaterne fra Seniorrådet møder
Seniorrådet i Fanø Kommune består af 5 medlemmer:
Medlemmer |
|
Telefon |
Henning Jeppesen (formand) |
hfjep@fanonet.dk |
24 66 27 38 |
Lonnie Møller Jepsen (næstformand) |
lonniejepsen@gmail.com |
23 48 08 62 |
Inge Pultz |
ingepultz@fanonet.dk |
40 50 34 16 |
Søren Lyhne |
lyhne@fanonet.dk |
29 91 23 28 |
Ove Gejl Christensen |
ove@adda.dk | 21 42 19 78 |
Seniorrådet er valgt for perioden 1.2.2019 - 31.1.2023.
Seniorrådets formål - funktion
- Seniorrådet skal virke for et godt samarbejde mellem ældre borgere og kommunen.
- Seniorrådet skal medvirke til at øge medindflydelsen og medansvaret for kommunens ældre borgere.
- Seniorrådet skal opretholde en god kontakt til "baglandet", der kan medvirke til, at dialogen mellem rådet og Byrådet bliver bred og nuanceret.
- Seniorrådet skal sikre, at dialogen og samarbejdet mellem de ældre og Byrådet udbygges.
- Seniorrådet skal arbejde uafhængig af partipolitiske og organisatoriske interesser.
- Seniorrådets medlemmer har tavshedspligt. Seniorrådet skal ikke beskæftige sig med konkrete personsager eller konkrete personalespørgsmål.
- Henvendelse til Seniorrådet sker til medlemmerne.
Valg og sammensætning af Seniorrådet
Jfr. Vedtægter for Fanø Seniorråd fremgår:
- at Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at der afholdes valg til ældrerådet og fastsætter i samarbejde med seniorrådet de nærmere retningslinjer for valgets afholdelse
- at der skal afholdes valg mindst hvert fjerde år
- at valgdatoen fastsættes i Fanø Kommune til den tredje tirsdag i den forudgående januar måned
- at Kommunalbestyrelsen skal informere om valget. Opstilling af kandidater sker, efter at ældrerådet har afholdt borgermøde (møder), sædvanligvis i den forudgående november måned, hvor der orienteres om ældrerådets arbejde og opgaver samt om valgreglerne
- at alle personer, der har fast bopæl i Fanø Kommune, og som er fyldt 60 år på valgdatoen, kan deltage i valget og kan vælges til seniorrådet
- at medlemmer skal vælges ved direkte valg. I Fanø Kommune foregår valg til Seniorrådet som et hybridvalg, hvilket giver de stemmeberettigede borgere mulighed for at afgive stemme elektronisk. De borgere, der er fritaget for post, vil fortsat få stemmesedlen med post.
- at der ikke kan anvendes listeopstillinger eller indgås valgforbund
- at det afgående seniorråd overleverer til det nye seniorråd
Seniorrådsmedlemmer skal vælges som enkeltpersoner.
Ved valg til seniorråd er det således alene de afgivne stemmer til hver enkelt kandidat, der er afgørende for, hvem der vælges som repræsentanter og suppleanter til rådet.
Det vil således være de fem opstillede, der får flest stemmer, der vælges ind.
De fem kandidater, hvis personlige stemmetal placerer dem som nr. seks til ti på listen over afgivne stemmer, vil blive valgt ind som suppleanter.
Det er ikke et krav, at den enkelte stedfortræder knyttes personligt til et bestemt seniorrådsmedlem.
Der skal i Fanø Kommune vælges 5 medlemmer til seniorrådet og 5 stedfortrædere.
Er der ikke 4 uger før valgdagen opstillet det nødvendige antal kandidater, kan kommunalbestyrelsen i samråd med det siddende seniorråd beslutte at aflyse afstemningen. Alle de opstillede kandidater er i så fald valgt.
Referat
Seniorrådet
Den 26-10-2020 kl. 13:00
Mødested: Sundhedshusets mødelokale 1
Deltagere:
H Faurholdt Jeppesen |
Formand |
Inge Pultz |
|
Johan Brøndsted |
Sekretær |
Lonnie Møller Jepsen |
|
Ove Gejl Christensen |
|
Søren Lyhne |
|
Gæster og stedfortrædere er nævnt i de punkter, de deltager i
Ikke til stede:
Lonnie Møller Jepsen, Ove Gejl Christensen |
|
|
Indholdsfortegnelse
1. Godkendelse af dagsordensforslag. 3
2. Meddelelser fra formanden eller andre. 3
3. Seniorrådet - emner til drøftelse. 3
4. Information fra forvaltningen. 4
1. Godkendelse af dagsordensforslag
Sagsnr.: S2019-562 |
|
Dok.nr.: D2020-47099 |
|
|
Åbent |
Sagsbehandler: |
BGPLLL |
|
Fraværende: |
– |
|
Gæster/stedfortrædere: |
– |
Indstilling
Til godkendelse.
Beslutning
Godkendt.
2. Meddelelser fra formanden eller andre
Sagsnr.: S2019-562 |
|
Dok.nr.: D2020-47108 |
|
|
Åbent |
Sagsbehandler: |
BGPLLL |
|
Fraværende: |
– |
|
Gæster/stedfortrædere: |
Agnete Steffensen |
Indstilling
Til orientering.
Beslutning
Flekstrafik – Ø-banen og bane 2 er nu prioriteret via aftale med Molslinien, Regionen, Flekstrafik og Fanø Kommune.
Høringssvar budget 2021
Bekymringsbrev vedr Fanø Plejecenter – Brevet sendes med referatet rundt. Bekymringen går på bemandingen i Plejecenteret, som vurderes at være for lav jf brevet. Seniorrådet efterlyser en løsning generelt og til den konkrete situation. Fanø Kommune kommer med en redegørelse for, hvordan kommunen generelt arbejder med lignende situationer.
3. Seniorrådet - emner til drøftelse
Sagsnr.: S2019-562 |
|
Dok.nr.: D2020-47107 |
|
|
Åbent |
Sagsbehandler: |
BGPLLL |
|
Fraværende: |
– |
|
Gæster/stedfortrædere: |
Agnete Steffensen |
Indledning
Seniorrådet fremsender følgende emner til drøftelse.
Sagsfremstilling
- Nyt om personalesituationen - også de ledende poster - i Fanø Kommune.
- Det nyeste om Domeas tre bud på udviklingen af Fanø Plejecenter
- Coronasituationen i forhold til Plejecenteret samt plejen i hjemmene.
Indstilling
Til drøftelse.
Beslutning
Drøftet.
Ad. 1: Johan Brink, formand for Social- og Sundhedsudvalget har fast åbningstid.
Er der rekrutteret personale til Plejecenteret?
Ad. 2: Drøftet.
Ad. 3: Nye regler er de samme som de tidligere på dette område. Mindre træning i forhold til normal situationen. Personalet gør hvad de kan for at få borgerne til træning. Brug af instruktion via telefon m.v. viser gode resultater.
Sagsnr.: S2019-562 |
|
Dok.nr.: D2020-47236 |
|
|
Åbent |
Sagsbehandler: |
BGPLLL |
|
Fraværende: |
– |
|
Gæster/stedfortrædere: |
Agnete Steffensen |
Indledning
Forvaltningen orientere om aktuelle emner.
Sagsfremstilling
- Det årlige uanmeldte tilsyn på Fanø Plejecenter er blevet udsat grundet coronarestriktioner. Tilsynet skal i år foretages af Sundhed & Administration og forvaltningen håber at kunne foretage tilsyn sidst på året 2020.
- Fanø Kommunes kvalitetsstandarder for 2021 forventes behandlet i Social- og sundhedsudvalget til december således, at der vil være høring i rådet til januar.
- Den 24. november 2020 er der dialogmøde med Social- og sundhedsudvalget. Hvilke emner ønsker rådet at drøfte med udvalget? Frist for indsendelse af emner sendes til forvaltningen senest den 9/11-2020.
Indstilling
Til orientering.
Beslutning
Ad. 1: Det overvejes at dispensere fra Coronatilsyn i 2020, og tilsynet udføres i 2021.
Ad. 2: Kvalitetsstandarder er Forvaltningen ved at gennemgå.
Vederlagsfri fysioterapi – serviceniveau bliver præciseret.
Materialet kommer til høring i Seniorrådet i januar 2021.
Ad. 3: Drøftet Seniorrådet fremkommer med forslag inden tidsfristen den 9. november 2020.
Sagsnr.: S2019-562 |
|
Dok.nr.: D2020-47237 |
|
|
Åbent |
Sagsbehandler: |
BGPLLL |
|
Fraværende: |
– |
|
Gæster/stedfortrædere: |
– |
Indstilling
Til orientering.
Næste møde er: Dialogmøde med Social- og sundhedsudvalget den 24/11-2020 og ordinært møde den 15/12-2020.
Beslutning
Taget til efterretning.
Referat Seniorrådet,
Fanø Kommune
Mødedato: 28. august 2020
Tidspunkt: Kl. 10.00-11.30
Mødested: Sundhedshusets mødelokale 1
Til stede: Henning Jeppesen, Ove Gejl Christensen, Inge Pultz, Søren Lyhne, Vibeke Kinch
Fraværende: Lonnie Jepsen
Referent: Vibeke Kinch
- Godkendelse af dagsordensforslag
godkendt
- Meddelelser fra formanden eller andre
Der har været afholdt 2 møder med Borgmesteren og udvalgsformanden om genopretningsplanen for 2020 og budgettet for 2021.
Der har været dialog om flextrafik og det ser ud til, at tingene nu fungerer.
- Evaluering af Covid-19 situationen på Fanø, dens forløb og hvilken virkning
Der har stadig ikke været smittede på ældreområdet eller andre kommunale institutioner.
- Opfølgning af skrivelse om Flex-trafik
Problemstillingen er løst.
- Nyt om Plejecenteret
- Fremtid - behov for pladser som situationen ser ud - tal herom og deres validitet. Der er mangel på pladser på plejecentret. Pladserne på MTO bruges i dag til borgere som venter på en plejehjemsplads.
- Bygge / fornyelsesplaner. Er der nyt herom og er der information vi kan få og til hvilken brug.
Der bliver i uge 39 fremlagt 3 modeller fra Domea for renovering og/eller nybygning af plejecentret. Seniorrådet ønsker at blive præsenteret for modellerne i forlængelse af byrådets præsentationen. Seniorrådet vil gerne stille sig til rådighed for den videre proces.
- Information fra forvaltningen
For at sikre webtilgængelighed på Fanø Kommunes hjemmeside, vil dagsordner og referater til Seniorrådets møder fremover bliver oprettet via Fanø Kommunes dagsordenssystem. - Evt.
Seniorrådet spørger til en bruger-/pårørendeundersøgelse på plejecentret.
Mødet afsluttet: 11.00
Næste møde: Ordinært møde den 26/10-2020 kl. 13-14.30
Referat Seniorrådet, Fanø Kommune
Mødedato: 28. maj 2020
Tidspunkt: Kl. 13.00-14.30
Mødested: Byrådssalen
Til stede: Henning Jeppesen, Ove Gejl Christensen, Inge Pultz, Søren Lyhne
Fraværende: Lonnie Jepsen
Referent: Vibeke Kinch
- Godkendelse af dagsordensforslag
Godkendt - Høring – Genåbning af budget 2020
Følgende bilag vedlægges
a) sagsfremstilling
b) Samlede forslag til reduktioner i budget 2020
Høringssvar fremsendes til forvaltningen - Eventuelt
Intet
Næste møde: Dialogmøde med Social- og sundhedsudvalget den 30/6-2020
Referater for 2019 og tidligere kan fås ved hendelse til Sundhedshuset, mail la@fanoe.dk.