Hvordan tiltrækker og fastholder Fanø Kommune flere borgere? Det var kort fortalt dagsordenen for den workshop, som kommunen havde indkaldt til få at få inputs til kommende bosætningsindsatser.
Efter Fanø Kommunes udviklingskonsulenter havde budt velkommen og forklaret om befolkningsudviklingen og prognoserne for fremtiden samt præsenteret den store bosætningsundersøgelse, som kommunen netop har gennemført, var det borgernes tur til at snakke.
Og de 20 deltagere, der var mødt op til arrangementet, bidrog særdeles aktivt og konstruktivt med at væld af ideer og perspektiver, som nu bliver taget med i den videre proces.
”Vi skal sige tak til de engagerede deltagere ved borgermødet. Fanø Kommune fik mange gode inputs til hvilke indsatser, vi kan igangsætte både ift. til at tiltrække nye borgere til kommunen og til at fastholde, de borgere, som har bosat sig. Det hele viste sig også at være i god tråd med det store forarbejde, vi har lavet og resultaterne fra den nye survey, vi netop har gennemført”, fortæller Jacob Bay, udviklingskonsulent i Fanø Kommune.
Ingen kommunal branding-kampagne
Fanø Kommunes udviklingskonsulenter lagde mærke til nogle tendenser i tilbagemeldingerne fra workshop-deltagerne, som også er gået igen i bosætningsundersøgelsen.
Fra Fanø Kommunes forarbejde kan det ses, at relationer og fællesskaber er noget af det mest afgørende, både i forhold til at man vælger at flytte til Fanø og i forhold til at man er glad for at bo her og bliver boende. Samtidig kan kommunen ud fra alle tilbagemeldingerne fra undersøgelsen og workshoppen se, at mange mener - både udefrakommende og fastboende – at Fanø er et fantastisk sted, hvor de gerne vil bo eller overvejer at flytte til.
”Vi fik gennem workshoppen bekræftet vores hypotese om, at det mest virkningsfulde er den relationsbårede kommunikation, hvor vi ved hjælp af øens egne borgere og gæster skal formidle de gode historier. Den traditionelle kommunebranding-kampagne med reklamer, slogans og imagestrategier, er derfor nok ikke den model, vi vil sigte efter,” forklarer Jacob Bay, som uddyber:
”Man kan både se af vores survey og høre fra borgerne, at vi allerede har allerede et stærkt brand, en stærk appel, som vi i endnu højere grad skal have fremhævet og styrket – særligt i forhold til børnefamilier og de yngre generationer. Det kan bl.a. ske via forskellige indsatser og arrangementer, som skal være personlige, autentiske og drevet af lokalsamfundet, da det her er noget, vi skal gøre i fællesskab og samspil, og alle kan være ambassadører for Fanø og har noget at bidrage med,” forklarer Jacob Bay.
Som næste skridt i arbejdet med bosætning vil kommunen række ud til relevante aktører for at inddrage disse, inden der udarbejdes en række konkrete initiativer og indsatser.
Fanø Kommunes bosætningsundersøgelse Fanø Kommune gennemførte i februar og marts en større bosætningsundersøgelse blandt både fastboende og ikke-fastboende for at blive klogere på, hvordan kommunen tiltrækker og fastholderne borgere. Undersøgelsen havde 600 respondenter, hvoraf cirka halvdelen var fra fastboende. Undersøgelsens resultater vil blive brugt i det fremadrettede arbejde med bosætning i Fanø Kommune og vil blive offentliggjort, når al data er færdigbehandlet. |